دادهکاوی و مفاهیم مربوط به آن
حسن خادمی زارع؛ آتنا مقیمی؛ محمدصالح اولیا؛ داود شیشه بری
چکیده
امروزه نقش و تاثیر رسانه در زندگی فردی و اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست. در میان انبوه رسانه های امروزی، تلویزیون همچنان می تواند قدرتمند باشد به شرط آنکه مخاطب خود را بشناسد و مدیریتی نوین را در دستور کار خود قرار دهد. مدیریتی که منافع رسانه و مخاطب را یکی بداند. بدین منظور می توان با تحلیل توأم مخاطبان و برنامه ها به دنبال راهکارهایی ...
بیشتر
امروزه نقش و تاثیر رسانه در زندگی فردی و اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست. در میان انبوه رسانه های امروزی، تلویزیون همچنان می تواند قدرتمند باشد به شرط آنکه مخاطب خود را بشناسد و مدیریتی نوین را در دستور کار خود قرار دهد. مدیریتی که منافع رسانه و مخاطب را یکی بداند. بدین منظور می توان با تحلیل توأم مخاطبان و برنامه ها به دنبال راهکارهایی برای افزایش نفوذ رسانه بود. در این مقاله با نوآوری خوشه بندی توأم مخاطبان براساس ویژگی های دموگرافیک و مشخصات برنامه های تلویزیونی، برای افراد هر خوشه راهکارهایی به منظور افزایش نفوذ رسانه ارائه گردیده است. داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و نمونه 390 نفری از کارشناسان موضوع و مردم شهر یزد به دست آمدند. نتایج نشان می دهد که مدیران شبکه استانی یزد می بایست با توجه به خواسته های مطرح شده مخاطبان در زمان های اوج تماشا، در جدول پخش خود بازنگری کرده و راهکارهای ارائه شده این مقاله را در دستور کار قرار دهند. ارزیابی کیفیت خوشه بندی ساختارخوب آن را بیان می کند. راهکارهای ارائه شده نیز با نظر خبرگان حوزه رسانه و میزان انطباق نتایج با منابع مرتبط با موضوع تحقیق اعتبارسنجی شده است.در این مقاله با تکنیک جدید خوشه بندی توأم مخاطبان براساس ویژگی های دموگرافیک و برنامه های تلویزیونی به صورت سلسله مراتبی و همزمان خوشه بندی شده اند و برای افراد هر خوشه راهکارهایی به منظور افزایش نفوذ رسانه ارائه گردیده است.